Rekordlångt inlägg

Nu har jag hur mycket som helst att berätta efter att ha hoppat över flera dagar. Igår var jag alldeles för trött för att skriva, sov nästan 9 timmar, typ rekord sen jag kom hit. Under tiden som Tina har varit här har vi varit i Chicago två dagar, varit i Aurora, shoppat nästan varje dag och sett tre filmer på bio. Inte dåligt va?? Tina handlade hur mycket som helst här, bl.a. en Hello Kitty brödrost och ett pepparkakshus. Lite annorlunda saker än vad man brukar köpa när man är i USA men hon köpte också en massa kläder, skor och annat.

Kan ju börja berätta vilka filmer vi såg. Först Changeling som jag berättade om innan, sen såg vi den nya Bondfilmen som inte var en höjdare direkt, den heter Quantum of Solace. Där var inte så mycket handling i den, inte som den förra Bondfilmen.

 

Sen såg vi en film som heter The boy in the striped pyjamas och både jag, Tina och Josie satt som tre fontäner när vi såg den, så sorglig den var! Filmen handlar om Andra världskriget och en pojke vars pappa är en högt uppsatt soldat. De flyttar till ett hus som ligger väldigt nära ett koncentrationsläger. Pappan är chef över det lägret. Pojken i familjen går bort till lägret och börjar prata med en pojke som är en jude och i samma ålder. De blir kompisar och sen händer lite annat som jag inte kan berätta för då avslöjar jag hur den slutar. Men det är en film som måste ses om man gillar drama!



I Chicago hann vi åka upp i Sears Tower (Usas högsta byggnad), Millenium Park, Navy Pier, The Magnificent Mile(Chicagos stora shoppinggata), Field museum(känt museum med ett helt skelett från en Tyronnosarus Rex), Sheddaquarium (stort aquarium), ett planetarium, se Jersey Boys.

Att vara uppe i Sears Tower var riktigt häftigt, det är så högt och det var kul att se hela Chicago uppifrån. I Millenium Park visade jag alla arkitektbitarna som är roliga att se och inne på Navy Pier fanns det något som kallades Winter Wonderfest, mest för barn men det var kul. Det var så stort och vi köpte varsin kaka som vi fick dekorera med olika färgade glasyrer och strössel, totalt misslyckade blev dem. På The Magnificent Mile så gick vi in på The American Girl Place. Det är ett ställe med ohyggligt dyra dockor, men jättefina och med hur många tillbehör till som helst. En docka kostade nog ca 150dollar. Varje år drar den affären in nästan 1 miljon människor som åker dit bara för att handla en docka.

Field museum var jättekul, vi gick på två utställningar där. En där man "förminskades" och gick ner i jorden, allting var byggt som om man själv vore 2mm lång, en massa äckliga maskar och bakterier. Vi fick veta att om man har en tesked med jord så finns där mer bakterier än vad det finns människor på jorden, äckligt! Vi såg också en utställning som handlade om naturkatastrofer, jätteintressant!

Sheddaquarium var faktiskt en lite besvikelse, jag förväntade mig att det skulle vara jättestort men det var mest att gå omkring och kolla på fiskar, vissa av de såg jättekonstigt ut så det var ändå kul! Där åt vi också en Hot dog Chicagostyle, Chicagoborna äter den med lite annorlunda tillbehör än vad alla andra gör.

Planetariet var helt okej, vi fick se två föreställningar, den ena var rolig men jag var så trött på den andra att jag nästan somnade.

Vi såg ju också Jersey Boys som var jättebra, i förrgår köpte jag skivan till den så nu spelas den om och om igen på min tv och i bilen=)

Detta blev ett jättelångt inlägg men om man har missat en massa så har man. Det kommer att komma bilder senare när jag har mer tid, förmodligen imorgon(min tid)=)

Kommentarer
Postat av: Buschow

Var ni i Aurora?! Det är ju där de hänger i "Wayne's World"! Coolt...

Kul att allt verkar vara bra med dig och att du verkar trivas. Och hoppas ungarna inte är för jobbiga (det nämner du inte?)... Ha en God Jul!

2008-12-14 @ 22:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0