Election day - Ohio avklarat

Sitter just nu och följer presidentvalet här i USA, det är sjukt häftigt att kunna följa det live, jag har lärt mig jättemycket om hur det går till bara på någon timme.  Obama har precis vunnit Ohio som är en väldigt speciell stat. USA har aldrig haft någon president som inte har vunnit staten Ohio först och just nu har Obama 200 electoral votes mot McCains 124. Man måste ha 270 för att vinna i hela USA. Allt är jättespännande, de visar en massa bilder från Grant Park i Chicago eftersom Obama ska hålla tal där senare ikväll, önskar så mycket att jag hade kunnat vara där när det är så nära. Om det hade varit fre eller lör hade jag lätt varit där.

Eftersom jag precis har listat ut detta tänkte jag dela med mig av hur det fungerar, det kanske redan är självklart för vissa men iaf:
Valet går till så att de räknar röster i varje stat och om t.ex. Obama vinner i staten Vermont som har 3 electoral votes så får han typ 3 poäng och McCain får inga, det är de som de räknar ihop för alla stater. Olika stater är olika värda vilket betyder att de kan få olika mycket electoral votes i olika stater, en stat kan ge 27 electoral votes medan en annan kan ge 6, sammanlagt måste de ha mer än 270 röster för att vinna.




Inte jag, men mina värdföräldrar var och röstade idag. De kom hem med varsitt klistermärke med texten "I voted today". Jag har läst igenom vad de kandidaterna står för nu när jag varit här och fått så mycket information om det och jag säger
"GO OBAMA"=)




Grant Park framför Sears Tower Grant Park är till vänster  Grant Park

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0