Downtown Chicago

Jag fick min lön i fredags, 180dollar, jag spenderade dem....orsaken heter Chicago med Flora!

Igår tog jag tåget in till Downtown Chicago, de tågen är inte de vanliga låga tågen som vi har där hemma utan det är dubbeldäckartåg, två våningar så jag och Flora satt så klart på ovanvåningen. Flora bor närmare Downtown än jag, vi bor ca 30min från varandra.

Inne i Downtown som var jag som vanligt redan hungrig så vi handlade lite mat på 7-eleven och gick till Millenium Park och åt. Där såg vi också Chicagobönan, vilket är en jättestor skulptur i form av en böna, den är dessutom en spegel, riktigt rolig att ta foto vid=)

Efter bönan så gick vi till Art Institute of Chicago eftersom Flora hade gratisbiljetter in dit, vi tittade på bilder av en känd fransk fotograf, såg den kända målningen med bönderna, gick vilse....till mitt försvar vill jag säga att kartan över stället var väldigt förvirrande!!

Chicago ligger vid den stora sjön Lake Michigan så vi gick ner till hamnen och gick längs den ut till en pir där vi kunde se hela Chicagos skyline, riktigt fint, särskilt i det vädret vi hade, sol och ca.16 grader, men vindigt. För att komma till den andra kända piren i Chicago som heter Navy Pier tog vi vattentaxi, en båt som går varje halvtimme däremellan. Det går en vattentaxi också på Chicago river som jag måste åka någon gång. Navy Pier är ett ställe som många barn gillar men även vi:) Där är ett jättestort parishjul som vi åkte, där finns också en IMAX och Shakespear theatre. Utsikten från parishjulet var riktigt fin. Vi åkte också slänggungorna, roliga:)

Efter allt detta tyckte vi det var nog med sightseeing och därför gick vi till gatan med shopping för de lite "fattigare" och där fanns alla roliga affärer man kan tänka sig: Macy's, H&M, Old Navy, Forever 21 och några andra som jag gillade jättemycket:) Det blev en massa shopping, grå väska, 2 linnen, en svart tröja, röda pyjamasbyxor från Old Navy, ett blåvitt randigt tubtopp linne och en grå guesskofta från macy's och hårklämmor från H&M. Flora handlade också en massa men inte lika mycket, hehe:P

På den här shoppinggatan hittade vi också Chicago theatre som har den kända Chicago skylten som jag alltid har tänkt på när jag tänkt på Chicago. Vi hittade också House of Blues som jag ska till med alla au pairer om några veckor.

Även om det tog emot så blev det McDonalds till middag, klockan var nästan 20.00 och vi var jättehungriga! Efter det tog vi tåget hem efter en jätterolig dag!=D Vi bestämde att vi ska dit nästa söndag igen:P

Sears tower Flora och bönan:) Bönan igen! De kända fontänerna som är olika rörliga människoansikten där vattnet kommer ut från munnen på dem=)

Chicago bean i Millenium Park Flora, jag och bönan! När vi gick under bönan såg det så här förvirrande ut:P

Den kända tavlan på Art Institute of Chicago! Art Institute of Chicago En pytteliten del av hamnen:P Hamnen

Chicago skyline <3

Navy Pier Navy Pier Flora uppe i parishjulet:P

Utsikt till vänster Utsikt till höger Karusellerna:D

Söt buss va?? Chicago river 

En av Chicagos tvillingtorn vid Chicago river Chicagoskylten för Chicago theatre:)

Jag tog mer än 250bilder, därav alla här :D


Kommentarer
Postat av: Matilda

Åh vad fina bilder :D

2008-10-21 @ 09:04:25
Postat av: Emma

Ser jattefint ut. Blir avundsjuk. Det har vill jag ocksa se :) Visste du forresten att min basta vans brollop utspelas i chicago? De aker bat mellan byggnaderna under broarna som syns pa den tredje sista bilden.

2008-10-22 @ 13:09:06
Postat av: emma

...jag är också avundsjuk...

2008-10-22 @ 15:56:39
URL: http://emmanilsson.wordpress.com
Postat av: Sanna

Åh vad kul att se att du trivs så bra! verkar ju som att alla svenskar från orienteringen trivs jättebra, det måste vara ovanligt!!

2008-10-22 @ 23:23:30
URL: http://sannasusa.blogg.se/
Postat av: Mia F

hej!!!!

vad roligt att läsa hur det går för dig! ojj vad du shoppar!!!:) så rätt alltså!! chicago ser väldigt fint ut på bild... hmm det verkar inte gå någon större nöd på dig, som jag förstår det trivs du jättbra! fortsätt skriva hur det går!sköt om dig. puss

2008-10-27 @ 19:16:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0