Sleepless in Seattle

En egen version av sleepless in Seattle, på fredagmorgon vaknade jag väldigt tidigt pga av jetlag och jag gick upp redan vid 6.45 och åt frukost på hostlet. Senare på eftermiddagen skulle jag möta Sandra men jag skulle göra lite egen sightseeing först och se de sakerna som hon redan hade sett.

Först gick jag ner till en gata vid vattnet och gick längs den till Olympic sculpture park och tog en massa bilder på vägen. Seattle är jättefint när det är fint väder som det var den dagen, hela himlen var blå, solen lyste och man kunde se en massa skog och berg i bakgrunden och runt om staden. Men det är väldigt backigt, nästan lika backigt som jag föreställer mig att San Francisco är. Bilderna jag har gör inte backarna rättvisa.

Seattle på morgonen  Olympic Sculpture Park

Fontän med Space needle i bakgrunden Olympic Sculpture Park Backigt

Efter parken ville jag gå till en annan park som jag hade läst om. Det stod att man hade den bästa skyline utsikten från den men när jag hade gått en lång väg insåg jag att det var en väldigt liten väg på kartan och hoppade på första bästa bussen. Jag hoppade av så nära som möjligt men det var fortfarande långt att gå, men det var det värt för där var jättefin utsikt med några broar, Union lake och hela Seattles skyline.

Bron med Union Lake i bakgrunden  

Jag började med att åka upp i Space needle som är kännetecknet för Seattle, det ser nästan ut som en rymdskeppsbyggnad. Där uppifrån kunde man se allt, det var så fint med alla bergen, sjöar och havet, jag hade kunnat stanna där hela dagen om det inte hade varit för att jag skulle hinna med en massa annat innan Sandra kom.

 Utsikt från Space needle Seattle med Mt. Rainer i bakgrunden 

Space needle

Nästa turistattraktion blev Music Experience Project som är en väldigt konstig byggnad och det är lite som ett musikmuseum. Men man kan också göra en massa roliga saker där som att prova en massa instrument. Man tittar på en skärm och de berättar hur man gör, man får hjälp av olika ljuspunkter som berättar var du ska trycka och sen får du prova att spela en låt. Jag provade keyboard, trummor och guitarr. Sen testade jag också en keyboard där man spelade in när man gjorde något ljud och sen förvrängde keyboarden det till olika andra ljud när man tryckte på olika tangenter, riktigt kul. 

Inne i Music Experience Project Music Experience Project byggnad till vänster och museum

Sen gick jag till Museum of Science fiction, det hörde till med det specialpaketet som jag hade köpt för Seattle. Det kallas citypass och samlar en massa turistattraktioner och halverar priset för dem. Det var bara några få saker som jag kände igen där inne, saker som Star Wars saker...de andra var typ helt okända. Där inne stannade jag inte särskilt längre men sen gick jag till Pacific Science Center där jag betalade extra för att se Lucy, den mest kända, bäst förvarade och äldsta fossilen som man har hittat från mänskligheten. Det var bitar av ett skelett och en hel utställlning med det som tourade USA runt och råkade vara i Seattle exakt samma tid som jag. Sen gick jag in i ett rum med olika insekter i glasboxar, där fanns spindelsorter som Black widow och Tarantula, öhh, äckligt!! Nästa rum var tropisk med värmen och alla fjärilar som flög omkring. Till sist gick jag till ett rum som testade en massa saker på en, om man var färgblind, dålig syn, bra kondition m.m.

Pacific Science Center Fjärilar som äter=) Fjärilar

Efter att ha gjort alla de här sakerna så gick jag till andra änden av downtown Seattle(det är inte särskilt stort, speciellt inte om man jämför med Chicago) som kallas Pioneer square. Under tiden jag vandrade dit så blev jag förvånad över hur många uteliggare det finns i Seattle. De ligger överallt ju! Jag gick till tågstationen och mötte Sandra, vi åkte tillbaka till hostlet och sen blev det dags att leta efter ett middagsställe. Vi gick omkring och verkligen letade men alla ställen var så dyra och de hade 45min väntan för de var proppfulla, så det blev....McDonald's igen. Efter det gick vi längs vattnet som jag hade gjort på morgonen och vi gick långt, långt tills vi kom på att vi borde vända om och gå tillbaka. Tog en massa bilder längs vägen och när vi kom tillbaka gick vi igenom vad vi skulle göra nästa dag, sen sov vi. Jag var så trött av jetlag, att jag hade gått så långt och pinsamt nog hade jag träningsvärk i benen nästa dag.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vilka fina bilder du har tagit!

2009-03-03 @ 10:53:11
URL: http://thesedreams.blogg.se/
Postat av: emma

låter jättefint gumman. Va duktig du va på att ta dej runt helt själv :) stolt storasyster

2009-03-03 @ 21:07:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0